Tulorekisteri

 

Tulorekisteri on kansallinen sähköinen tietokanta, joka sisältää kattavat ja ajantasaiset palkka-, eläke- ja etuustiedot yksilötasolla. Tulorekisteri otetaan käyttöön vaiheittain 1.1.2019 alkaen. Lisätietoa tulorekisteristä ja sen hyödyistä tulorekisteri.fi

 

Palkka- ja etuusilmoittaminen siirtyy tulorekisteriin – muut ilmoituskanavat poistuvat käytöstä

Tulorekisteri yksinkertaistaa ja selkeyttää työnantajien ilmoittamisvelvollisuuksia. Jatkossa palkka- ja etuustiedot ilmoitetaan tulorekisteriin vain yhden kerran, reaaliaikaisesti palkanmaksun yhteydessä. Palkkatietojen moninkertainen raportointivelvollisuus poistuu, ja tiedon välityksen määrä ja manuaaliset vaiheet vähenevät. Tulorekisteristä tiedot ovat kaikkien niitä tarvitsevien toimijoiden käytettävissä. Muut ilmoituskanavat poistuvat käytöstä. Vuonna 2018 ja sitä ennen maksetut palkka ja muut ansiotulot ilmoitetaan entiseen tapaan kullekin viranomaiselle erikseen.

Tietojen ilmoittaminen tulorekisteriin koskee kaikkia palkkatiedon maksajia heti 1.1.2019 alkaen ja kaikkia etuuden maksajia 1.1.2020 alkaen. Tulorekisterin käyttöönotto vaatii toimenpiteitä jokaiselta palkan- ja etuudenmaksajalta.

Huomaathan, että palkkatuen maksatushakemuksella palkkauskustannukset ilmoitetaan vielä vuoden 2019 ajan normaalisti

Ilmoita palkkatiedot tulorekisteriin vuodesta 2019 alkaen (tulorekisteri.fi)

Ilmoittamisen kanavat (tulorekisteri.fi)

Yksityiskohtaiset tulorekisterin ohjeet (tulorekisteri.fi)

Tietojen ilmoittaminen -verkkoseminaari, tallenne ja materiaali (YouTube)


Anna tiedot tulorekisteriin mahdollisimman kattavasti – jälkikäteen tehtävä työ vähenee

Ilmoittamalla tulorekisteriin myös täydentävät tiedot välittömästi palkanmaksun jälkeen työnantajan ajassa taaksepäin tehtävät selvittelytyöt vähenevät. Täydentävät tiedot ovat tietoja, jotka nykyisin tulee antaa pyydettäessä. Nämä ovat esimerkiksi etuuksia myöntäville tiedon käyttäjille välttämättömiä tietoja etuuden myöntämisen tai maksamisen perusteeksi.

Tulorekisteriin ilmoitettavat pakolliset tiedot vastaavat Verohallinnolle, työeläkelaitoksille, tapaturmavakuuttajille ja Työttömyysvakuutusrahastolle vuosi-ilmoituksilla annettavia tietoja, jotka nykyisin annetaan ilman erillistä pyyntöä.

Kattavat tiedot ilmoittamalla työnantaja saa helposti yhdestä paikasta palkkalaskelmiin ja työtodistuksiin tarvittavat tiedot.

 

Tunnistautuminen ja valtuuttaminen – valtuuta 8.8.2018 alkaen!

Tulorekisterin sähköinen asiointipalvelu käyttää Suomi.fi- ja Katso-valtuuksia. Tulorekisteri on täysin uusi palvelu, joten vanhoja valtuuksia ei järjestelmään ole, vaan yritysten ja muiden organisaatioiden tulee hakea valtuudet tulorekisterin rooleihin Palkkatietojen ilmoittaminen tai Palkkatietojen katselu. Valtuuksien haku alkaa 8.8.2018.

Tulorekisterin käyttäjän ei tarvitse tunnistautua Suomi.fi- tai Katso-palvelussa, jos hän ilmoittaa palkkatietoja tulorekisteriin käyttäen teknistä rajapintaa.

Tunnistautuminen tulorekisteriin (tulorekisteri.fi)

Tulorekisterin sähköinen asiointipalvelu (tulorekisteri.fi)

Yritys: valtuuta tulorekisterin sähköisen asiointipalvelun käyttäjät (tulorekisteri.fi)

Tulorekisterin valtuuskoodit määrittelevät valtuuden sisällön (tulorekisteri.fi)

Tunnistautuminen ja valtuudet -verkkoseminaari, tallenne ja materiaali (YouTube)

Asioithan jo vaivattomasti verkossa Oma asiointi -palvelussa?

Saadaksesi jatkossa täyden hyödyn myös tulorekisteristä siirry käyttämään sähköistä Oma asiointi -palvelua viimeistään nyt. Yrityksen ja työnantajan Oma asiointi -palvelu kokoaa yhteen kaikki yrityksille ja työnantajille tarkoitetut te-palvelut, jotka voi hoitaa verkossa. Verkossa asioit helposti juuri silloin kuin sinulle sopii.

Yrityksen ja työnantajan Oma asiointi -palvelu, esittelyvideo (YouTube)

 

Takaisin