Palkka- ja etuusilmoittaminen siirtyy tulorekisteriin – muut ilmoituskanavat poistuvat käytöstä

Tulorekisteri on kansallinen sähköinen tietokanta, joka sisältää kattavat ja ajantasaiset palkka-, eläke- ja etuustiedot yksilötasolla. Tulorekisteri otetaan käyttöön vaiheittain 1.1.2019 alkaen. Lisätietoa tulorekisteristä ja sen hyödyistä tulorekisteri.fi

Palkka- ja etuusilmoittaminen siirtyy tulorekisteriin – muut ilmoituskanavat poistuvat käytöstä

Tulorekisteri yksinkertaistaa ja selkeyttää työnantajien ilmoittamisvelvollisuuksia. Jatkossa palkka- ja etuustiedot ilmoitetaan tulorekisteriin vain yhden kerran, reaaliaikaisesti palkanmaksun yhteydessä. Palkkatietojen moninkertainen raportointivelvollisuus poistuu, ja tiedon välityksen määrä ja manuaaliset vaiheet vähenevät. Tulorekisteristä tiedot ovat kaikkien niitä tarvitsevien toimijoiden käytettävissä. Muut ilmoituskanavat poistuvat käytöstä. Vuonna 2018 ja sitä ennen maksetut palkka ja muut ansiotulot ilmoitetaan entiseen tapaan kullekin viranomaiselle erikseen.

Tietojen ilmoittaminen tulorekisteriin koskee kaikkia palkkatiedon maksajia heti 1.1.2019 alkaen ja kaikkia etuuden maksajia 1.1.2020 alkaen. Tulorekisterin käyttöönotto vaatii toimenpiteitä jokaiselta palkan- ja etuudenmaksajalta.

Lue lisää