Ministeri Lindström: Työttömien säännöllinen kohtaaminen auttaa työnhaussa ja vähentää työttömyyttä

11.3.2019

- Työttömien säännölliset haastattelut ovat yksi käytännönläheinen keino työttömyyden vähentämisessä. Haastattelussa ihminen on kohdannut ihmisen. On päästy aidosti kiinni työttömän tilanteeseen ja työllistymisen haasteisiin. Se on tehostanut työllistymistä, sanoo työministeri Jari Lindström.

- TE-toimistojen asiakaspalvelua rytmittävää haastattelukäytäntöä tarvitaan myös jatkossa. Asiakaslähtöinen työ työllistymisen auttamiseksi edellyttää, että työnhakijan ja TE-toimiston kesken on oltava yhteisymmärrys työllistymistä edistävistä palveluista. Tämä yhteisymmärrys löytyy parhaiten haastatteluetäisyydellä, korostaa työministeri Lindström.

Juuri valmistuneen tutkimuksen mukaan työttömien haastattelut ovat tuoneet myös kustannushyötyjä asiakkaiden tehokkaamman palveluun ohjautumisen kautta. TE-palvelujen asiakkaat kokevat säännölliset haastattelut enimmäkseen hyödyllisiksi.

Vuoden 2017 alussa tuli voimaan useita muutoksia työvoimapalveluissa ja työttömyysturvassa. Suuren huomion kohteeksi nousivat työttömien haastattelut, joita tuli tehdä kaikille työttömille säännöllisesti kolmen kuukauden välein.

- Näin tiheä työttömien kontaktointi ei ole pieni asia, sillä uusia työttömyyksiä alkaa jatkuvasti ja työttömyydet pitkittyvät. Alkutilanteessa laskettiin, että haastatteluja tehdään noin miljoona vuodessa. Tihennettyjen määräaikaishaastattelujen teko lähti hyvin käyntiin. Tämä vaati myös lisäresursointia TE-toimistoihin, kertoo työministeri Lindström. 

Lue lisää (temi.fi)