Näin aloitat työnhakusi

Jos olet Suomen tai muun EU- tai ETA-maan kansalainen ja sinulla on verkkopankkitunnukset, mobiilivarmenne tai sirullinen henkilökortti:

  1. Ilmoittaudu työnhakijaksi Oma asiointi -palvelussa. Saat vastaanottoilmoituksen, josta näet lähettämäsi tiedot, työnhakusi voimassaolon ja toimintaohjeita.
    Oma asiointi -palvelu

    Jos olet jäämässä työttömäksi, tulet lomautetuksi, jäät lyhennetylle työviikolle, tutustu myös: Jos jäät työttömäksi 

  2. Jos olet Suomen kansalainen eikä sinulla ole tiedossa muutoksia työnhakutilanteessasi 3 kuukauden sisällä, sinut ohjataan verkossa palvelutarpeen arviointiin. Vastaa siihen heti tai viimeistään 2 arkipäivän kuluessa, jotta työnhakusi ei katkea. Arvioimme vastaustesi, työllistymisen mahdollisuuksia ennakoivien tekijöiden ja käytettävissämme olevan työmarkkinatiedon perusteella henkilökohtaisen palvelutarpeesi.
    Asiantuntijapalvelua tilanteesi mukaan 

    Muiden EU- ja ETA-maiden kansalaiset: TE-toimisto sopii kanssasi ajan palvelutarpeen arvioimiseksi.

  3. Palvelutarpeen arvioinnin perusteella teet yhdessä TE-toimiston kanssa työllistymissuunnitelman.
    Työllistymissuunnitelma 

Jos sinulla ei ole verkkopankkitunnuksia, mobiilivarmennetta tai sirullista henkilökorttia tai et ole EU- tai ETA-maan kansalainen:

  1. Ilmoittaudu työnhakijaksi TE-toimistoon:  

    Jos olet aikaisemmin ollut asiakkaana, voit ilmoittautua puhelinpalvelussa. Jos olet EU- tai ETA-maan ulkopuolelta, sinulla pitää olla oleskelupa voimassa, jotta voi ilmoittautua puhelinpalvelussa
    Henkilöasiakkaan puhelinpalvelu

    Jos olet uusi työnhakija, käy henkilökohtaisesti TE-toimistossa.
    Paikalliset TE-toimistot

  2. Sinulle varataan aika palvelutarpeesi arvioimista varten.  
    Asiantuntijapalvelua tilanteesi mukaan 

  3. Palvelutarpeen arvioinnin perusteella teet työllistymissuunnitelman yhdessä TE-toimiston kanssa.
    Työllistymissuunnitelma