Usein kysyttyjä kysymyksiä

Oma asiointi -verkkopalvelu ja oma työnhaku

  • Aloitat työnhakusi helpoimmin ja nopeimmin verkossa:

    • Kirjaudu Oma asiointi -palveluun.
    • Vastaa verkkopalvelun kysymyksiin ja lähetä tiedot. Tämän jälkeen työnhakusi alkaa heti.
    • Saat vastaanottoilmoituksen, josta näet lähettämäsi tiedot ja työnhakusi voimassaolon. Samalla saat ohjeet, miten jatkat asiointiasi.

    Jos sinulla ei ole henkilökohtaisia pankkitunnuksia, mobiilivarmennetta tai sirullista henkilökorttia, tutustu ohjeisiin:

  • Joskus virustorjuntaohjelmistot, voivat estää pääsyn Oma asiointi- palveluun. Tarkista tällöin sovelluksen asetuksista mahdollisuus merkitä sivusto turvalliseksi, jotta asiointiin kirjautuminen onnistuisi.

  • Verkkopalvelumme kautta voit ilmoittaa suurimman osan asioista.

  • Oma asiointi- palvelussa voit tarkistaa ja päivittää asiakastietosi, tarkistaa työnhakusi voimassaolon sekä onko sinulla avoinna olevia asioita ja tehtäviä. Tee annetut tehtävät määräaikaan mennessä. 

    Oma asiointi

  • Katso tarkat ohjeet sivulta 

    Jos sinut lomautetaan

  • Voit tulostaa Oma asiointi -palvelusta todistuksen työnhaun voimassaolosta siirtymällä etusivulta kohtaan "Kaikki asiointi" > "Oma työnhaku" > "Katsele omia työnhakutietoja". Todistuksessa näkyy milloin työnhakusi on alkanut ja mikä on työllisyystilanteesi tulostuspäivänä.

    Kaikki asiointi -kohdan kautta pääset myös halutessasi tulostamaan työllistymissuunnitelmasi ("Oma suunnitelma") tai sinulle annetun työvoimapoliittisen lausunnon ("Omat työttömyysturvatiedot").

  • Osoitetiedot eivät päivity automaattisesti TE-toimiston asiakastietojärjestelmään. Sinun pitää itse ilmoittaa muuttuneet osoite- tai muut yhteystietosi. Yhteystiedot voit päivittää Oma asiointi -palvelussa tai ilmoittamalla tiedot henkilöasiakkaan puhelinpalveluun tai TE-toimistoon.

  • Kun ilmoittaudut työttömäksi työnhakijaksi, arvioimme tilannettasi antamiesi tietojen perusteella. Tarvitsemasi palvelut ja sovitut tehtävät kirjataan suunnitelmaksi, jossa sovitaan työnhakusi tavoitteista, miten edistät itse työllistymistäsi, mitä palveluja tarvitset ja miten asioit jatkossa TE-toimiston kanssa.

    Sinun pitää toimia suunnitelmassa sovitulla tavalla, jotta et menetä oikeuttasi työttömyysetuuteen.

    Kun työllistymistä edistävistä palveluista (työnhakuvalmennus ja uravalmennus, työ- tai koulutuskokeilu pl. työvoimakoulutus, työttömyysetuudella tuettu omaehtoinen opiskelu, kuntouttava työtoiminta, kotoutumisen edistämisestä annetun lain mukainen omaehtoinen opiskelu) sovitaan suunnitelmassasi, voi työttömyysetuuden maksaja maksaa korotettua etuutta palvelun ajalta.

    Työllistymissuunnitelma

  • Voit ilmoittaa työllistymis-, aktivointi- tai kotoutumissuunnitelman tehtävien toteuttamisesta verkossa Oma asiointi -palvelun etusivulta löytyvän ”Avoimet asiat ja tehtävät” -osion alta. Sinun tulee ilmoittaa toteutumisesta merkittyyn määräaikaan mennessä.

    • Ilmoituksen voi tehdä Oma asiointi-palvelussa, jos suunnitelma on allekirjoitettu ja työnhaku on voimassa, tehtävien toteutumatietoa ei ole vielä merkitty eikä suunnitelman tarkistuspäivä ole mennyt umpeen.
    • Voit ilmoittaa yhden tai useamman tehtävän toteuttamisesta kerrallaan. Lisätietoja-kenttään voit halutessasi ilmoittaa tehtävän toteuttamisesta tarkennettua lisätietoa.
    • Lähettämisen jälkeen et voi enää muuttaa jo antamaasi tietoa. Jos haluat korjata Oma asiointi -palvelun kautta lähettämääsi ilmoitusta, ota yhteyttä TE-toimistoon.
    • Lähetettyäsi ilmoituksen saat itsellesi vastaanottoilmoituksen. Voit halutessasi tulostaa lomakkeen PDF:n tulostustoiminnolla tai tallentaa sen tietokoneellesi.

    Jos et voi käyttää Oma asiointi -palvelua, ilmoita tehtävien tekemisestä TE-toimiston kanssa sopimallasi tavalla.

    Oma asiointi -palveluun