Sociala medier som stöd för jobbsökning

De sociala mediernas betydelse i jobbsökningen har ökat avsevärt och många arbetsgivare utnyttjar sociala medier för att hitta lämpliga arbetstagare. Inom vissa branscher, till exempel kommunikation och marknadsföring, är kunskaper om sociala medier särskilt viktiga. Genom att effektivt utnyttja sociala medier kan du skilja dig ur mängden i jobbsökningen. Fundera på vilken tjänst du ska använda för att effektivast nå ut till rätt arbetsgivare. Fundera också på vad man kan få reda på om dig via sociala medier.

På den här sidan hittar du tips på hur du kan utnyttja sociala medier i jobbsökningen.

 

LinkedIn

LinkedIn är den tjänst av de sociala medierna som mest fokuserar på jobbsökning, eftersom cirka 90 procent av rekryterarna använder LinkedIn. Via LinkedIn kan du nätverka, hitta arbetsplatsannonser eller få ett jobberbjudande direkt från arbetsplatsen.

Skapa en egen profil på LinkedIn och lägg också till din meritförteckning. Gör din profil på engelska, eftersom största delen av sökningarna på LinkedIn görs på engelska också i Finland. Tjänsten ger dig också möjlighet att göra din profil på olika språk enligt behov. Försök bilda nätverk i så stor utsträckning som möjligt och se tjänsten som ett pussel: med en bit öppnas nya möjligheter. Anslut dig till LinkedIn-grupper, till exempel till olika jobbsökningsgrupper, varav den största är Talent Pool Finland. I grupperna finns en separat Jobs discussions-del, där du hittar dolda arbetsplatser som endast gruppmedlemmar kan se.

Ju mer regelbundet du producerar mångsidigt och omfattande innehåll som beskriver din kompetens i din kanal och profil, desto lättare blir det att hitta dig. Aktivitet hjälper dig att bygga upp ett varumärke av dig själv, vilket i sin tur kan vara till hjälp då du söker nya arbetsmöjligheter. En skicklig upprepning av ord som beskriver din kärnkompetens i din profil ökar också dina möjligheter att hamna i en lämplig rekryterares håv. Du kan också genast i början av din profil skriva ”looking for new opportunities”, vilket visar att du söker jobb.

Twitter

Twitter är ur arbetsgivarens synvinkel en effektiv tjänst i sociala medier eftersom den ser till att arbetsplatsannonser läses många gånger, i synnerhet via betald marknadsföring. Som arbetssökande kan du skapa sökvakter med hjälp av olika verktyg, till exempel Hootsuite. Du hitta också arbetsplatsannonser till exempel med hjälp av sökord. De flesta arbetsplatsannonserna hittas i tjänsten med sökorden #rekrytering, #jobb, #arbetsplatser. Det lönar sig också att använda ordkombinationen #jobs #finland och orten, till exempel #jobs #helsinki.

Lägg till en bild och en kort beskrivning av dig själv i din profil. Dela länkar till innehåll som är viktigt för din jobbsökning. Följ företag och personer inom din bransch eller hos vilka du skulle vilja arbeta eller som förmedlar jobb. Locka besökare till din profil genom att lyfta fram till exempel dina tankar, prov på ditt arbete och skrivelser. På Twitter är meddelandets livslängd kort, så om du vill bli hittad måste du kontinuerligt producera innehåll.

Facebook

På Facebook finns en plattform för arbetsplatsannonser där arbetssökande och arbetsgivare kan söka och erbjuda jobb. Du hittar en länk till plattformen i menyn till vänster om nyhetsflödet på startsidan under länken ”Visa mer”. Skapa en egen profil så syns lediga arbetsplatser också i ditt nyhetsflöde och i annonserna. Med hjälp av sökfunktionen kan du söka lediga arbetsplatser och skapa ett larm för nya intressanta arbetsplatser så att du får ett meddelande om dem. På Facebook finns också många andra grupper med anknytning till jobbsökning och rekrytering.

Arbetsgivare kan också söka information om arbetssökande via Facebook, så fundera på vilken bild du förmedlar av dig själv via din offentliga Facebook-profil och olika sätt att främja din sysselsättning i tjänsten.

 

Instagram

På Instagram kan du skapa en offentlig profil med hjälp av vilken du lyfter fram din kompetens eller till exempel dina handfärdigheter, så att profilen fungerar som en portfolio. Du kan lägga till en länk till din profil i din meritförteckning, det vill säga ditt CV, eller din ansökan, och på så sätt visa din kompetens också med hjälp av bilder och videor. På Instagram publiceras också många arbetsplatsannonser som du kan söka till exempel med hjälp av hashtaggar och via olika arbetsgivares egna profiler.