Tulorekisteri

Tulorekisteri on kansallinen sähköinen tietokanta, joka sisältää kattavat ja ajantasaiset palkka-, eläke- ja etuustiedot yksilötasolla. Tulorekisteri otettiin käyttöön vaiheittain 1.1.2019 alkaen. 

Lisätietoa tulorekisteristä ja sen hyödyistä 
Tulorekisteri (vero.fi)

Tulorekisterin tulotietoja hyödynnetään palkkatuen ja starttirahan maksatuksessa

Tulorekisterin tulo- ja poissaolotietoja hyödynnetään 1.1.2020 lähtien palkkatuen ja starttirahan maksatuksessa.
Tulorekisterin hyödyt ja käyttöönotto maksatuksessa (keha-keskus.fi) 

Tulorekisterin vaikutus ansiopäivärahan hakemiseen

Työttömyyskassat saavat palkkatietoja tulorekisteristä 1.1.2020 lähtien, jonka vuoksi ansiopäivärahahakemukseen ei tarvitse jatkossa liittää niin paljon tietoja, kun aiemmin.

Työnantajat ovat ilmoittaneet tulorekisteriin tiedot maksamistaan palkoista vuoden 2019 alusta alkaen. Työttömyyskassat saavat nämä palkkatiedot käyttöönsä myös 1.1.2020 lähtien.

Tulorekisterin myötä työttömyyskassat noutavat työttömyysturvaa hakevan jäsenen palkkatiedot ensisijaisesti tulorekisteristä. Tämä tarkoittaa, että työnantajan ei useimmin enää tarvitse täyttää erillistä palkkatodistusta henkilön jäädessä työttömäksi. Palkkatietoja käytetään työttömyyskassassa ansiopäivärahan määrän laskemiseen ja päivärahaoikeuden tutkimiseen.

Erillisiä palkka- tai työsuhdetietoja pyydetään jatkossakin silloin, kun tulorekisteriin ei ole täytetty tarvittavia tietoja, ja myös silloin,  kun tulorekisterin tiedot eivät henkilön tilanteessa riitä päivärahahakemuksen käsittelyyn.

Lue lisää

Näin tulorekisteri vaikuttaa ansiopäivärahan hakemiseen (tyj.fi)

Asioi jo vaivattomasti verkossa Oma asiointi -palvelussa

Saadaksesi jatkossa täyden hyödyn myös tulorekisteristä, siirry käyttämään sähköistä Oma asiointi -palvelua viimeistään nyt. Verkossa asioit helposti juuri silloin kuin sinulle sopii.

 

 

Takaisin