TE-palvelut koronatilanteessa henkilöasiakkaille

Päivitetty 4.1.2021

Sisältö

Asiointi

Asiointejasi koskevissa asioissa voit olla yhteydessä puhelimitse omaan TE-toimistoosi tai valtakunnalliseen puhelinpalveluun sopiaksesi, kuinka asiassasi edetään. Tarkista kuitenkin ensin, onko kysymykseesi jo vastaus esimerkiksi sähköisessä Oma asiointi -palvelussa. Se on käytössäsi verkossa 24/7.

Toimiessasi TE-toimiston ja terveydenhuoltoviranomaisten antamien ohjeiden mukaisesti, työttömyysturvaoikeutesi säilyy ennallaan.

Video-ohjeet ilmoittautumisesta työnhakijaksi Oma asiointi -palvelussa
Ilmoittautuminen työnhakijaksi Oma asiointi -palvelussa (youtube.com, 2:16 min.)

Miten toimin, jos minut irtisanotaan, jään työttömäksi tai minut lomautetaan

Ilmoittaudu työttömäksi työnhakijaksi viimeistään ensimmäisenä työttömyyspäivänäsi. Se tapahtuu helpoimmin ja nopeimmin verkossa Oma asiointi –palvelussa.

Voit käynnistää työnhakusi myös puhelimitse soittamalla valtakunnalliseen puhelinpalveluun. Puhelinpalvelussa on kuitenkin ruuhkaa, joten varauduthan odottamaan.

Jos sinut on lomautettu tuotannollisista ja taloudellisista syistä, sinun ei tarvitse toimittaa lomautustodistusta TE-toimistolle.

Mikäli sinulla ei ole mahdollisuuksia sähköiseen asiointiin, TE-toimistojen toimipaikoista on saatavilla lomakkeita myös tulosteina. Toimipaikkakohtaiset yhteystiedot siitä mistä lomakkeita saa, löytyvät TE-toimistosi verkkosivuilta.

Irtisanomisen kohteeksi joutuvat työntekijät pääsevät jo irtisanomisaikana TE-toimiston muutosturvapalveluihin, joissa on tarjolla tukea työnhakuun sekä uudelleentyöllistymistä tukevia valmennuksia ja koulutuksia.

Lomautetulla on oikeus työttömyysetuuteen opintojen estämättä 31.12.2021 asti. Muilta osin lomautettuihin sovelletaan työttömyysturvalain normaaleja säännöksiä 1.1.2021 alkaen.

Lue lisää

Miten koronavirustilanne vaikuttaa työttömyysturvaoikeuteeni?

Toimiessasi TE-toimiston ja terveydenhuoltoviranomaisten antamien ohjeiden mukaisesti, säilyy työttömyysturvaoikeutesi ennallaan.

Voiko verkkopalvelussa päättyneen työnhaun voimassaolon palauttaa voimaan?

TE-toimiston verkkopalvelut on luotu normaalioloihin. Tietojärjestelmien muuttaminen vastaamaan poikkeusoloja kuten koronapandemia-aikaa, ei ole ollut mahdollista riittävän nopeassa aikataulussa.

Ota heti yhteyttä TE-toimistoon, jos olet ilmoittautunut työnhakijaksi TE-palvelujen Oma asiointi -palvelussa ja työnhakusi on päättynyt sen vuoksi, ettet ole huomannut antaa palvelutarpeesi arvioimiseksi riittäviä tietoja ja laatia luonnosta työllistymissuunnitelmaksi verkkopalvelussa edellytetyllä tavalla.

Kutsuuko TE-toimisto työnhakijan haastatteluihin koronapandemian aikana?

TE-toimisto voi kutsua työnhakijan ns. määräaikaishaastatteluun mutta haastattelut järjestetään lähtökohtaisesti puhelimitse tai muulla tavoin etäpalveluna. Seuraa TE-toimiston antamia ohjeita.

Lomautettujen ja muiden työttömien määrän voimakkaan kasvun takia lainsäädäntöä on muutettu 1.5.2020 alkaen määräaikaisesti siten, että TE-toimisto voi poiketa haastattelujen normaalista rytmistä. Haastatteluja järjestettäessä otetaan huomioon muun muassa sekä sinun palvelutarpeesi, että TE-toimiston resurssit. Laki on voimassa 31.1.2021 asti.

Mitä muutoksia työttömyysturvaan on tehty koronakriisin myötä?

Oikeus työttömyysturvaan säilyy poikkeuksellisesti seuraavissa tilanteissa 16.3.-31.12.2020:

  • Henkilö ei ole toteuttanut TE-toimiston työllistymissuunnitelmaa. (31.1.2021 saakka)

Työttömyysturva koronatilanteessa (kela.fi)

Katkeaako työnhakuni ja työttömyysturvani, jos koronan vuoksi sovittuja tapaamisia tai osallistumisia peruuntuu? Pitääkö minun ilmoittaa jonnekin peruuntumisesta?

Toimiessasi TE-toimiston ja terveydenhuoltoviranomaisten antamien ohjeiden mukaisesti, työnhakusi ja työttömyysturvaoikeutesi säilyvät ennallaan.

Katso ensin Oma Asiointi -palvelusta, onko sinulle annettu lisäohjeita, tai jätä yhteydenottopyyntö TE-toimistoon, josta otetaan yhteyttä yleensä viiden päivän sisällä. Koronatilanne voi mahdollisesti pidentää yhteydenottoaikaa.

Mitä tapahtuu, jos työkokeiluni tai valmennukseni perutaan koronan takia?

Jos vallitsevassa tilanteessa ei ole mahdollista järjestää sovittua työkokeilua tai valmennusta, TE-toimisto yhdessä järjestäjän kanssa sopivat keskeyttämisestä, jolloin sinulle ei aiheudu toimenpiteitä eikä seuraamuksia. Osa palveluista (esim. työkokeilu, valmennus) voi olla mahdollista järjestää myös osittain tai kokonaan etänä, jolloin sen katsotaan jatkuvan normaaliin tapaan.

Katso ensin Oma Asiointi -palvelusta, onko sinulle annettu lisäohjeita tai jätä yhteydenottopyyntö TE-toimistoon, josta otetaan yhteyttä yleensä viiden päivän sisällä. Koronatilanne voi mahdollisesti pidentää yhteydenottoaikaa.

Miten toimin jos TE-toimisto ilmoittaa minulle työvoimakoulutuksesta?

Tarkista mitä ilmoituksessa lukee. Jos kyseessä on tiedote, niin koulutus on lähetetty sinulle vain tiedoksi. Silloin koulutukseen ei ole pakko hakea eikä sinun tarvitse ottaa TE-toimistoon yhteyttä.

Jos ilmoituksessa lukee tarjous, niin TE-toimisto pyytää, että haet koulutukseen. Kun haet koulutukseen, niin TE-toimisto saa siitä automaattisesti tiedon. Jos et aio hakea koulutukseen, niin TE-toimisto lähettää sinulle selvityspyynnön ja sen perusteella selvittää, tuleeko siitä seuraamuksia työttömyysetuuteesi eli karenssi.

Voiko työkokeilua tai palkkatukityötä tehdä etänä?

Kyllä, jos työ on sellaista, että sitä voidaan tehdä etänäkin. TE-toimisto arvioi tapauskohtaisesti, onko esim. ohjaus järjestettävissä riittävällä tavalla.

Työnantajan vastuulla on selvittää mitä poikkeuksellisen tilanteen varalle on laissa ja alan työehtosopimuksessa sekä toimia terveydenhuoltoviranomaisten antamien ohjeiden mukaisesti.

 

Takaisin