Takuulla hyvää Pop Up-kauppa kiersi Pohjanmaata nuorisotakuuta markkinoiden

Viime heinä–elokuussa Pohjanmaalla kiersi Takuulla hyvää Pop Up -kauppa. Kaupassa mikään ei maksanut mitään, mutta tarjolla oli runsaasti tietoa nuorisotakuusta ja Sanssi-kortista, kahvien ja keksien lisäksi.

Markkinointikampanjalla välitettiin tietoa ja herätettiin mielenkiintoa nuorten työllistymismahdollisuuksista. Yhtenä kriteerinä oli helppo liikuteltavuus, jotta kampanjan voisi viedä Pohjanmaalla kaupungista toiseen. Tästä syntyi Takuulla hyvää Pop Up -kauppa.

Itse kauppa oli tuunattu merikontti, jonka sisustuksen suunnittelusta vastasivat vaasalaisen nuorten työpajan, Jupiter-säätiön, nuoret.  Kontti vieraili kolmessa eri kaupungissa, joissa Pop Up -kaupan pyörittämisessä auttoivat paikallisten työpajojen nuoret.

TE-palveluilla ja muilla nuorten työttömyyden kanssa toimivilla on erinomaisia keinoja auttaa nuoria eteenpäin ja löytää heidän ongelmiinsa ratkaisuja. Myös yritykset tekevät paljon nuorten eteen esimerkiksi tarjoamalla työ-, työharjoittelu ja työkokeilupaikkoja, vaikka taloudellinen tilanne onkin vaikea. 

Kolmen viikon aikana Pop Up-kauppa kosketti ja näkyi tuhansien ihmisten arjessa. Kaupassa käyneistä periaatteellisen lupauksen viedä tietoa eteenpäin omassa lähipiirissään antoi 423 kävijää. Kampanja ylitti uutiskynnyksen useissa lehdissä, radiossa, verkkojulkaisuissa ja televisiossa.

Kampanjan aikana ainakin 70 nuorta sai Pohjanmaalla elokuussa työpaikan Sanssi-kortilla. Se on noin 20 % koko vuonna Sanssi-kortilla työn aloittaneista Pohjanmaan TE-toimiston alueella. 

Katso videolta kesän tunnelmia 
Päätä itse, haluatko osallistua kampanjaan jakamalla videon eteenpäin!

Lisätietoja:
Projektipäällikkö Matti Koivisto, etunimi.sukunimi@ely-keskus.fi
Pohjanmaan ELY-keskus