Uusi TE-palvelustrategia julkaistu
16.12.2021
Työ- ja elinkeinoministeriö ja TE-hallinto ovat yhdessä valmistelleet muutosvaiheen TE-palvelustrategian, jossa linjataan lähivuosien julkisten työvoima- ja yrityspalveluiden painopisteistä. Strategian keskiössä ovat yksilöllisen palvelun varmistaminen ja työnantajalähtöinen rekrytointipalvelu. Lisäksi strategiassa painotetaan strategista kumppanuutta ja digitalisaatiota.
TE-palvelustrategian linjaukset
- Vahvistetaan työnhaun alkua ja yksilöllisen palvelun tarjoamista
- Yhdistetään työnantaja- ja työnvälityspalvelut rekrytointipalveluiksi
- Tuetaan pk-yrityksiä rekrytoinnissa, niiden muutostilanteissa sekä kasvussa ja kansainvälistymisessä tiiviissä yhteistyössä kumppaniverkoston kanssa
- Panostetaan aloittavaan yrittäjyyteen
- Panostetaan vaikuttavaan ja monialaiseen palveluvalikoimaan
- Uudistetaan TE-toimistojen palvelurakenne ja luodaan monikanavainen palvelumalli
- Osaava ja arvostettu henkilöstö merkittävänä voimavarana
- Tiedolla johtaminen keskeisenä osana palvelujärjestelmän kehittämistä
- Strategia koskee valtion, TE-toimistojen, TE-Asiakaspalvelukeskuksen ja osin ELY-keskusten tuottamia TE-palveluja.
Palvelustrategian valmistelussa huomioitiin parhaillaan käynnissä olevat useat TE-hallinnon rakenteisiin ja toiminnan organisointiin vaikuttavat uudistukset, kuten työllisyyden kuntakokeilut, pohjoismainen työvoimapalvelumalli, pysyvän palvelurakenteen valmistelu, jatkuvan oppimisen palveluorganisaation uudistaminen sekä monialaisten palveluiden laajentuminen.
Lue lisää